tiistai 6. toukokuuta 2014

Minustako kasvattaja?

Kaikki varmaan tietää jonkin verran mun kasvatussuunnitelmista. Ainakin sen verran että oma kennelnimi on haaveena ja kääpiöpinseri se rotu jota haluan kasvattaa. Mistä ajatus omaan kennelnimeen sitten lähti ja miksi juuri kääpiöpinseri?


Kiinnostus koirajalostukseen heräsi jo vuonna 2005 kun äidin venhäterrierille teetettiin pentue. Sillon kokemus koirista oli kuitenkin ihan olematonta ja lähinnä se oli sellasta "awwsöpööihanaapentuja", mutta jollain tapaa toi totaalisesti pieleen mennyt pentue oli mulle sellanen mäkin haluan joskus momentti. 

Kun tietoa kertyi lisää ja koirajalostuksen karut puolet alkoi tulla tutuiksi, vakuuttelin jo itselleni että ei ikinä. Ei musta olis tollaseen hommaan. Kiinnostusta oli kyllä, mutta jotenkin koin etten mä ikinä voisi oppia asioista tarpeeksi ja että mä olisin ihan liian herkkisihminen semmoseen hommaan. Joku klikki kuitenkin tuli viime vuoden alussa kun kävin katsomassa Bettyn kasvattajalla R-pentuja. Silloin mulle ensimmäistä kertaa tuli olo että tätä mäkin haluan tehdä. Jalostussuunnitelmat, pentujen hoito, yhdistelmät, terveystarkit, genetiikka... kaikki alkoi tuntua vaan enemmän ja enemmän mun jutulta. 


Siitä eteenpäin olen sitten lukenut, tutkinut ja etsinyt tietoa. Koirajalostus on asia josta ei voi ikinä tietää kaikkea. Aina on uutta opittavaa, mutta mä ainakin haluan yrittää oppia asioista mahdollisimman paljon ennen omaa kasvatustoimintaa. Varsinkin kun mulla on vähän suuruuden hullut kasvatussuunnitelmat nyt jo.. heh.

Rotu kääpiöpinseri valikoitui ikäänkuin vahingossa, mutta mitä enemmän rodun piireissä pyörin sen varmempi olen että näitä mä haluan kasvattaa. Rotu on suhteellisen terve, mutta varsinkin luonteissa on parannettavaa. Ja kun kyse on pienestä seurakoirarodusta jossa tutkitaan ainoastaan pevisan määräämät polvet ja silmät olisi ihmisten hyvä herätä siihen todellisuuteen että jos koiria tutkitaan vain näin vähän ja suurella osalla kasvattajista yhdistelmät menee hyvinkin pitkälti vaan näyttelymenestyksen mukaan niin ei tää suunta voi olla oikea. Ihan oikeasti ihmiset herätkää tähän todellisuuteen ennen kuin se on liian myöhäistä.

Bettyn ja mun ensimmäinen yhteiskuva. Ikää neidillä 5vk
Kääpiöpinseri on helkkarin hieno rotu ja mä todellakin haluan olla mukana säilyttämässä tätä rotua sellasena kun se on. Ei pliis hei pilata tätäkin rotua nk. näyttelykoirajalostuksella vaan pidetään kiinni kynsin ja hampain siitä mikä meillä on. Ja tehdään nyt jo kaikkemme sen eteen että rodun tulevaisuus olisi ylöspäin. Tutkitaan koiria enemmän, luonnetestataan niitä, harrastetaan niiden kanssa.. Tän mä ainakin aion tehdä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti